Nieuws

15 februari 2023
PCM als uitkomst voor luchtvaarttransport van bederfelijke goederen

20% van de bederfelijke zendingen zijn na transport onbruikbaar doordat de cold chain niet goed gewaarborgd is. In dit artikel leggen we kansen en uitdagingen in het luchtvaarttransport van bederfelijke goederen bloot en nemen we je mee in de beste manieren om jouw goederen vers per vliegtuig te vervoeren in verschillende situaties. Lees je mee?

Aviation PCM

Belang van effectief supply chain management in luchtvaarttransport 

Effectief supply chain management is het hoofdthema geweest in de luchtvaart in de afgelopen twee tot drie jaren, waarin de coronapandemie capaciteitsproblemen en transportrestricties veroorzaakten – met als resultaat significant voedselverlies en verspilling. Er stegen minder passagiersvluchten op wat ook op transport van bederfelijke goederen invloed had en grenscontroles namen meer tijd in beslag, wat funest voor bederfelijke goederen kan zijn.  

Voedsel dat verloren gaat of verspild wordt is goed voor 8-10% van de Global Greenhouse Gas emmisions (GHGs). Met passende transport- en opslag oplossingen kan er dus een groot verschil gemaakt worden. De pandemie herinnerde de luchtvaarttransportsector er weer aan hoe belangrijk flexibiliteit en reactiviteit zijn. 

Want ook al gebruikte de eindgebruiker misschien nog steeds dezelfde producten: ze aten hun maaltijden thuis in plaats van in een restaurant en lieten medicatie bezorgen in plaats van het op te halen. Met grote veranderingen in de supply chain tot gevolg. Maar ook inconsistenties in wet- en regelgeving tussen landen zorgt voor verstoringen in de keten. 

 

Luchtvaarttransport van bederfelijke goederen 

Verreweg de meeste kilometers in voedseltransport worden met 59% overzees afgelegd. Daarop volgen over de weg (31%) en per trein (10%). Luchtvaart is verantwoordelijk voor slechts 0,16% van de transportkilometers die voedsel afleggen (Science, 2018). Binnen de luchtvaart beslaat voedseltransport best een flink aandeel: maar liefst 15% van de mondiale luchtvaart zijn bederfelijke goederen. Niet gek, want door de bederfelijkheid moeten de goederen vaak zo snel mogelijk op hun bestemming aankomen en daar leent luchtvaarttransport zich uitstekend voor.  

Als we kijken naar tonnage, zijn in 2022 vooral snijbloemen, vis, pepers, groente en rood fruit vervoerd. Grappig is dat Nederland drie keer als bestemming in de top vijf meest gebruikte handelsroutes van bederfelijke goederen via luchtvaarttransport staat. Vanuit Nederland vindt het meeste transport van bederfelijke goederen naar de Verenigde Staten plaats. 

 

Aandachtspunten bij vervoer van bederfelijke goederen 

We zien iets als ‘bederfelijk’ wanneer het na een bepaalde periode verslechterd als gevolg van blootstelling aan omgevingsomstandigheden zoals vocht of extreme temperaturen. Denk bijvoorbeeld aan voedselproducten, bloemen, levende organismen en medicijnen. Het is belangrijk dat de cold chain stabiel is en niet doorbroken wordt. 

Binnen de luchtvaart transport kunnen we verschillende uitdagingen aanmerken voor het behoud van kwaliteit van deze goederen. Denk aan verstoringen van de cold chain bij overladen van het ene naar het andere vervoersmiddel, opslag tussendoor, timing en veranderende wet- en regelgeving, of wet- en regelgeving die tussen verschillende geografische gebieden inconsistent is. Risico’s van een cold chain die niet op orde is zijn onder andere textuurdegradatie, verkleuring, groei van schimmels en beschadigingen.  

 

Een effectieve cold chain in luchtvaarttransport 

De cold chain moet ervoor zorgen dat bederfelijke goederen veilig en van goede kwaliteit zijn op het moment van gebruik of consumptie door de eindgebruiker. Daarvoor zijn een temperatuur gecontroleerde omgeving en goede documentatie en identificeerbaarheid van de zending cruciaal.  Tips voor een stabiele cold chain bij luchtvaarttransport: 

  • Maak gebruik van een goed isolerende verpakking met temperatuurelementen. Je kunt ervoor kiezen om isolerende verpakkingsdozen met gelpacks op de gewenste temperatuur te gebruiken, maar je kunt ook jouw volledige pallet met producten verpakken. 
  • Breng de gehele reis in kaart: als de pallet moet worden overgeladen van een vrachtwagen in het vliegtuigruim kan hier ook blootstelling aan extreme temperaturen plaatsvinden. 
  • Sluit de reis niet naadloos op elkaar aan? Overweeg dan jouw producten tussendoor in een koelcel op te slaan. Op de meeste luchthavens zijn koelcellen beschikbaar voor tijdelijke opslag van bederfelijke goederen. Vaak voor een temperatuur van rond de 5 ºC, -18 ºC en –20 ºC. 

 

Phase Change Material in luchtvaarttransport 

De verpakkingsmiddelen die jij nodig hebt om jouw goederen per vliegtuig te vervoeren zonder kwaliteitsverlies, zijn afhankelijk van de ideale temperatuur binnen de verpakking én externe condities, zoals heel warm of koud weer op de bestemming. 

 

De passende oplossing in verschillende situaties: 

  • Bij diepvriestransport: Een veelgebruikt vriesmiddel voor transport van diepvriesproducten is droogijs. Echter, bij luchtvaarttransport geld er een maximum aan toegestane hoeveelheid droogijs en de prijzen en beschikbaarheid van droogijs zijn onvoorspelbaar. Met PCM-gelpacks of PCM-koelelementen vervoer je jouw zending zonder kwaliteitsverlies. Doorgaans geldt er een bovengrens van –12 ºC als het om diepvriesvoedsel gaat: veiligheid en kwaliteit kan niet gegarandeerd worden als de inhoud van jouw pakket deze temperatuur heeft overschreden. Coolpack biedt oplossingen die een lange temperatuurstabiliteit beneden de –12 ºC borgen. Let wel op: het beste resultaat bereik je met vrieselementen in combinatie met een isolatieverpakking. Speciaal voor diepvriestransport is de EcoFreezeBox ontwikkeld. 
  • Bij gekoeld transport: Voor gekoeld verzenden tussen de 0 ºC en 8 ºC kun je het beste voor reguliere gelpacks of PCM-gelpacks van 1 ºC kiezen. De PCM-gelpacks van 1 ºC hebben een extra hoge warmtecapaciteit waardoor ze voor een langere periode temperatuurstabiliteit realiseren. Ook hierbij raden we aan de koelmiddelen te gebruiken in combinatie met een isolerende verpakkingsdoos, zoals een EPS doos of 100% paperbased EcoCoolBox. 
  • Bij transport op ambient temperatuur: Ook wanneer jouw producten niet gekoeld hoeven te blijven, maar juist op een plus-temperatuur vervoerd en opgeslagen moeten worden, is een goede isolerende verpakking aan te raden. Ook voor plus-temperaturen, zoals +5 ºC, +18 ºC en +22 ºC, biedt Coolpack temperatuurelementen. Ideaal wanneer je bijvoorbeeld levende dieren of organismen zoals koraal vervoerd dat niet te koud of warm mag worden. Onze klanten gebruiken deze vaak in combinatie met de EcoCoolBox of een EPS-tempex doos. 
  • Bij grote wisselingen in omgevingstemperatuur: Vervoer je van of naar een plek waar temperaturen extreem kunnen zijn? Of dit nu om hele koude of hele warme temperaturen gaat: wij raden het dan aan om pallethoezen te gebruiken. Dit is een isolerende hoes die je om jouw gehele Europallet of Blokpallet schuift. In combinatie met de juiste temperatuurelementen creëer jij hiermee een soort mobiele koelkast. Klanten die kwetsbaar vers fruit over de hele wereld vervoeren met luchtvaarttransport plukken hier letterlijk de vruchten van: al schommelen externe temperaturen soms enorm, de temperatuur binnenin de pallethoes blijft lang stabiel. 

 

Digitalisering in luchtvaarttransport biedt kansen 

Stel je voor dat je jouw zending met bederfelijke goederen precies kunt volgen en inzicht hebt in de omgevingscondities, zoals de temperatuur, binnenin jouw verpakking gedurende de hele reis. En dat je dus weet waar zich de zwaktes in jouw cold chain bevinden, waardoor je helemaal niets meer hoeft weg te gooien. Het is mogelijk! Coolpack denkt hierin graag met je mee. Zo integreerden we eerder al in chip in verzendverpakkingen, samen met één van onze partners. 

Benieuwd naar de mogelijkheden? Kom in contact! Het Coolpack team denkt graag met je mee.